پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۰۲

پيچ و مهره

فراگيري علم و دانش

پيچ و مهره

۱ بازديد

پيچ چيست؟پيچ يك محصول بست متريك است كه براي اتصال قابل جدا شدن قطعات ماشين آلات، مكانيزم ها و قطعات آنها و طرح ها و سازه هاي مختلف استفاده مي شود. پيچ و مهره از نظر ظاهري ميله اي با نخ نيمه رزوه اي و سر مربع يا شش ضلعي است (به ندرت سر مخروطي يا استوانه اي براي شش گوش يا ستاره). پيچ ها بسته به هدف ممكن است متفاوت باشند.
پيچ همچنين يك محصول بست متريك است كه براي اتصال قابل جدا شدن قطعات ماشين آلات، مكانيزم ها و اجزاي آنها و سازه ها و سازه هاي مختلف استفاده مي شود. همانطور كه مي بينيد، در نگاه اول، پيچ تقريباً همان محدوده پيچ را دارد. اما بين اين نوع مواد تفاوت قابل توجهي وجود دارد . كدام؟
تفاوت هاي اصلي بين پيچ ها و پيچ هانحوه اتصال قطعات پيچ، به عنوان يك قاعده، براي اتصال از طريق استفاده مي شود، يعني از ضخامت قسمت هاي بسته شده عبور مي كند و يك مهره به انتهاي آن پيچ مي شود. پيچ به يكي از قسمت هايي كه داراي سوراخ رزوه اي با قطر مناسب است و از آن عبور نمي كند، پيچ مي شود.بسته به ميزان بارگذاري اتصال. به عنوان يك قاعده، پيچ و مهره ها از پيچ ها حجيم تر هستند و مي توانند بارهاي قابل توجهي را تحمل كنند. علاوه بر اين، محاسبه پيچ لازم در يك مقطع انجام مي شود (به اين معني كه بار اصلي روي يك نقطه عمود بر اتصال مي افتد). تصوير متفاوتي در مورد پيچ ​​است: به اصطلاح "باز نشدن محل اتصال" محاسبه مي شود (يعني بار اصلي روي نقطه واقع در امتداد محور قطعاتي كه بايد به هم متصل شوند مي افتد).با توجه به روشي كه براي پيچ كردن ابزار استفاده مي شود. اگر پيچ‌ها معمولاً با آچار يا آچار قابل تنظيم سفت مي‌شوند و از هر دو طرف سفت مي‌شوند (با يك مهره در طرف مقابل سر)، آنگاه پيچ‌ها با يك پيچ گوشتي (يا سر انتهايي ابزارهاي بادي و برقي) يا يك آچار سوكتي كه در شكاف هاي مربوطه (شكاف) در سر پيچ قرار داده شده است.

ويژگي هاي ديگري از اين ماده وجود دارد كه تعيين مي كند چه نوع كانكتوري در مقابل خود داريد. بنابراين، چه تفاوت هاي ديگري بين پيچ و مهره ها وجود دارد؟
شايان ذكر است كه اصطلاحات"پيچ" خود معاني مختلفي دارند . پيچ در ترجمه به معناي "ميله" است و وظيفه آن ايجاد ميله اي قوي است كه تمام قطعات را در كنار هم نگه مي دارد. و منظور از پيچ شامل شكل مارپيچ آن مي شود و اين كلمه با كلمه رزوه مطابقت دارد. به عنوان مثال، تراش پيچ سربي ، جك و مكانيسم هاي ديگر، به عنوان يك قاعده، يك پيچ است. حركت پيچ رايج است، اما حركت پيچ هرگز اينطور نيست.
در اكثر موارد، سر پيچ پس از اتصال روي سطح باقي مي‌ماند و پيچ‌ها اغلب همسطح سطح قطعه پيچ مي‌شوند و در شيارهاي استوانه‌اي يا مخروطي مربوطه عميق مي‌شوند.

همچنين در اتصالاتي كه به طور جزئي يا كاملا متحرك هستند مي توان از پيچ استفاده كرد. اين اغلب در مهندسي مكانيك، رباتيك و توليد انواع خاصي از اجزاي مبلمان ضروري است . و پيچ و مهره ها هميشه اتصالات كاملا ثابت ايجاد مي كنند.
در ميان چيزهاي ديگر، پيچ ها مي توانند مينياتوري باشند (به عنوان مثال، در صنعت ساعت و ميكروالكترونيك)، و پيچ ها هميشه بسيار بزرگ هستند، گاهي اوقات اندازه هاي غول پيكر.
بنابراين اكنون تفاوت هاي اصلي بين پيچ و پيچ را مي دانيد، اصلي ترين آنها اين است كه پيچ ها اتصالات رزوه اي (ميله با مهره) و پيچ ها پيچ ها (بدون مهره) ايجاد مي كنند.
ويدئو: پيچ، پيچ و مهرهبيشتر بخوانيد:
اين ضرب المثل مي گويد: «در قديم همه اخبار به خوبي فراموش مي شدند» و سخت است كه با آن موافق نباشيم. مردم بيشتر و بيشتر به دانش نياكان خود باز مي گردند و اين دانش هر روز بيشتر و بيشتر مي شود.
تفاوت بين پيچ و پيچ چيست؟بدون شك هر دو پيچ و پيچ از محصولاتي هستند كه در كارهايي مانند تعمير مكانيزم ماشين آلات، ساخت و مونتاژ مبلمان يا تعمير سازه هاي مختلف ضروري هستند.

براي درك اينكه در چه مواردي بايد از پيچ و در كدام پيچ استفاده كرد، لازم است ويژگي هاي هر محصول را به طور جداگانه درك كنيد.
مفهوم پيچ و مهرهدر هسته خود، پيچ و مهره ها اتصال دهنده هايي هستند كه در كارهاي ساختماني براي ساخت سازه هاي مختلف و براي اتصال مكانيزم هاي جداشدني موجود در اتومبيل ها استفاده مي شوند. پيچ ميله اي است كه يك طرف آن به صورت نخ ساخته مي شود و طرف ديگر آن با سر كه داراي سر شش وجه يا چهار وجه است به پايان مي رسد. بسته به نوع بست آينده، طرح و اندازه محصول انتخاب مي شود.
تعريف پيچدر واقع پيچ تفاوت چنداني با پيچ ندارد و در اتصالات همان ماشين آلات و در ساخت مبلمان استفاده مي شود. شكل پيچ ها استوانه اي و مخروطي است. پيچ نيز مجهز به رزوه است و در انتها به صورت سر ساده شده با تيغه ساخته مي شود. اين محصولات معمولا از انواع مختلف فولاد يا برنج ساخته مي شوند.
مقايسه بست:تفاوت بين پيچ و مهره چيست؟ - روش تثبيت همچنين از آنها در طرح هاي بارگذاري مختلف استفاده مي شود، يعني هنگامي كه يك پيچ پيچ مي شود، كل تكيه گاه در يك قسمت گرفته مي شود (تقريباً تمام بار روي نقطه اي مي افتد كه عمود قطعات متصل مي شود). هنگامي كه بست با يك پيچ انجام مي شود، سپس همه چيز براي باز نشدن اتصال محاسبه مي شود، كه در امتداد محور قطعات متصل قرار دارد، همچنين مي تواند موازي با محور باشد. عليرغم شباهت آنها، اجزا در كاربرد متفاوت هستند: اگر ساختار پيچ شود و يك مهره در سمتي كه جزء بيرون آمده است پيچ شود، آنگاه مي توان پيچ را فقط به محصول ثابتي كه در آن رزوه وجود دارد، پيچ كرد.
پيچ‌ها كليدهاي ثابتي هستند كه متناسب با اندازه سر هستند و پيچ‌ها با پيچ گوشتي يا آچار سوكتي پيچ مي‌شوند كه در سوكت واقع در سر قرار مي‌گيرد.
پيچ ها در حين اتصال قطعات مجاز به چرخش نيستند. برخي از انواع پيچ ها، مكانيزم هاي متحرك را به دستگاه ثابت مي كنند، همراه با قطعات حركت مي كنند.
همچنين اشكال مختلف سر اين قابليت را فراهم مي كند كه پيچ را به گونه اي به حركت درآورد كه چيزي روي سطح بيرون نيايد، در مورد پيچ، سر بالاي سطح باقي مي ماند.

اگر خود مفهوم را در نظر بگيريم، پيچ يك رزوه است و يك پيچ يك ميله.
پيچ ها در طيف وسيعي از اندازه ها متفاوت هستند. محصولات مي توانند براي اتصال اجزاي موجود در مثلاً ساعت مچي كوچك باشند.
براي از بين بردن بست پيچ، بايد مهره را باز كنيد و پيچ را برداريد، اگر محصولات زنگ زده باشند، مهره به سادگي بريده مي شود. پيچ ها از قسمت با پيچ گوشتي باز مي شوند.
ليست كوتاهي از تفاوت بين پيچ و مهرهروش اتصال پيچ و مهره ها به ترتيب به صورت پيچ و مهره اي مي باشد.برنامه پيوست كامپوننت پيچ با يك مهره، پيچ با يك موضوع ثابت مي شود.روش اتصال به لوازم جانبي نيز متفاوت است.پيچ در اتصال ثابت مي ماند و پيچ در برخي موارد اتصال دهنده ها مي چرخد.پيچ‌ها مي‌توانند به عمق بخشي بروند كه آن را صاف نگه مي‌دارد و پيچ هميشه روي سطح برجسته مي‌شود.محور پيچ كاملاً رزوه شده است، پيچ فقط تا حدي رزوه شده است.پيچ مي تواند كوچك باشد و پيچ و مهره هاي كوچك توليد نمي شود.جداسازي قطعات ثابت به روش هاي مختلفي انجام مي شود.هر يك از اين محصولات تثبيت قابل اعتماد ايجاد مي كند، بنابراين انتخاب بستگي به نيازهاي فردي دارد.
اتصال دهنده هايي مانند پيچ ​​و مهره در هر ساخت و ساز ضروري هستند. براي تعمير انواع سازه هاي ساختماني از آنها در همه جا استفاده مي شود. اما چگونه مي توان فهميد كه از پيچ و مهره در كجا استفاده كنيد؟ اول از همه، براي اين شما بايد بدانيد كه اين اتصال دهنده ها چيست.
پيچ و مهره يك بست فلزي است كه قطعات را در يك نقطه محكم مي كند و به هم متصل مي كند. آنها مي توانند نه تنها در ساخت و ساز، بلكه در توليد كالا نيز مورد استفاده قرار گيرند، آنها وظيفه اتصال مكانيسم ها و سازه هاي مختلف را بر عهده دارند. من تعجب مي كنم كه تفاوت بين پيچ و پيچ چيست؟ در واقع، از نظر ظاهري، اين محصولات بسيار شبيه به هم هستند - آنها به شكل يك ميله فلزي با نخ و (اغلب) سر ساخته مي شوند.
تفاوت بين پيچ و پيچ با توجه به GOST
پيچ چيست
از انگليسي "پيچ" به عنوان "ميله" ترجمه شده است. طبق GOST 27017-86:
پيچ اتصالي به شكل ميله اي است كه در يك سر آن رزوه اي خارجي و سر ديگر آن رزوه اي دارد كه با مهره يا سوراخ رزوه اي در يكي از محصولات متصل به هم متصل مي شود.
معمولاً يك پيچ داراي قسمت بالايي شش ضلعي است، اگرچه مي توان آن را با يك چهار وجهي نيز يافت. پيچ معمولاً با يك بست كه داراي رزوه داخلي است محكم مي شود. هنگام كار با پيچ و مهره، اغلب از واشرها نيز استفاده مي شود. واشر به نوبه خود يك محصول گرد شكل است كه در زير سر پيچ يا زير مهره قرار مي گيرد كه به شما امكان مي دهد سطح بلبرينگ را افزايش دهيد يا از باز شدن خودكار آنها جلوگيري كنيد.
پيچ چيست؟كلمه "پيچ" از واژه آلماني gewinde گرفته شده است كه به معناي "برش، كنده كاري" طبق تعريف GOST 27017-86 است:
پيچ يك بست براي ايجاد يك اتصال يا بست است كه به شكل ميله اي با يك رزوه خارجي در يك سر و يك عنصر ساختاري براي انتقال گشتاور در سمت ديگر ساخته مي شود.
يك سر با يك شكاف براي انتقال گشتاور مي تواند يك عنصر ساختاري باشد.
هر پيچ با دو عدد مشخص شده است، به عنوان مثال، 4x30. شماره اول در مورد قطر پيچ زير سر، اندازه گيري شده در ميلي متر، دوم - طول بخشي از پيچ (ميلي متر) را نشان مي دهد. براي پيچ هاي ماشيني يا پيچ هاي متريك مورد استفاده براي فلز، قطر ميله در طول طول ثابت است. پيچ را مي توان در سوراخ رزوه اي كه در فلز سوراخ شده است پيچ كرد يا مي توان آن را از طريق سوراخ از بسته بندي بست حذف كرد ، سپس يك واشر صاف يا فنري در انتهاي آن قرار داده و يك مهره روي آن پيچ مي شود تا قطعاتي كه هستند محكم به هم فشرده شده اند.
مهره با حرف M مشخص شده و با عدد (از M1 تا M68) مشخص شده است. عدد نشان دهنده قطر پيچي است كه مهره در نظر گرفته شده براي آن در آن پيچ مي شود: به عنوان مثال، مهره اي با علامت M4 فقط براي پيچ با قطر 4 ميلي متر مناسب است. اگرچه اين اتفاق مي افتد كه حتي اگر قطر آنها يكسان باشد، مهره را نمي توان هميشه به پيچ پيچ كرد. اين ممكن است به اين دليل باشد كه آنها رشته و مشخصات زمين متفاوتي دارند.

مختلفو با اين حال، تفاوت بين يك پيچ و يك پيچ چيست؟ تفاوت هاي اصلي عبارتند از:
اتصال دهنده هاي فلزي محبوب، علاوه بر پيچ و پيچ، پيچ و پيچ هاي خودكار هستند. آنها را مي توان در مكان هايي كه رزوه آماده ندارند پيچ ​​كرد. تفاوت آنها با پيچ و مهره چيست؟
پيچ خودكار نوعي پيچ است. تفاوت آن در اين است كه در محصولات فلزي يا پلاستيكي متصل است كه در سوراخ يكي از آنها يك نخ خاص تشكيل مي دهد.
پيچ يك اتصال دهنده جداگانه است كه به شكل ميله است. از يك طرف داراي يك نخ خارجي با سر و از طرف ديگر يك انتهاي مخروطي رزوه دار به نام جبله است. هنگامي كه اتصالات در محصولات پلاستيكي يا چوبي ايجاد مي شود، براي نخ زني استفاده مي شود.
با تعيين تفاوت بين يك پيچ، يك پيچ و ساير اتصال دهنده ها، درك اينكه چه چيزي و در چه مواردي بهتر است اعمال شود آسان تر خواهد بود.
گيره هاي كاغذ چيزهاي پيچيده اي هستند. به نظر مي رسد كه همه آنها يكسان هستند، اما فقط در نگاه اول. در معاينه دوم، تفاوت ها قابل مشاهده است و بررسي سوم ممكن است دوباره به همان مخرج منتهي شود. پس از همه، چگونه مي دانيم كه يك پيچ چه تفاوتي با يك پيچ دارد، و زماني كه اولي داريم و زماني كه دومي مخالف است؟
پيچ، پيچ، پيچبراي توضيح، به سند رسمي مراجعه كنيد ، كه "چبنده ها. اصطلاحات و تعاريف". شامل تمام مشخصات اصلي براي هر ماده خاص است.

بر اساس اين "فرهنگ لغت"، هر دو پيچ و پيچ اتصالاتي هستند كه داراي ميله رزوه اي خارجي هستند. اين، در اصل، چيزي به ما نمي گويد، زيرا تقريباً تمام مواد اصلي بايد از يك ميله تشكيل شده باشد. با اين حال، در متن چيزي وجود دارد كه رمزگشايي مي كند، در واقع تفاوت بين پيچ و پيچ چيست . دو چنين ويژگي وجود دارد.
پيچ يك سر دارد، در حالي كه خويشاوند آن صاحب يك عنصر ساختاري خاص براي انتقال گشتاور است، و اين هميشه همان سر شش ضلعي يا نيم دايره نيست. "عنصر" همچنين ممكن است به سادگي شكافي باشد كه به يكي از انتهاي بدنه پيچ اعمال مي شود.
تفاوت ديگر روش اتصال است. پيچ (به اصطلاح) با وجود اجباري چفت و بست اضافي - يك مهره متمايز مي شود، در حالي كه بستن پيچ فقط به يك موضوع و هزينه نياز دارد.
ما ديگر اتصال دهنده ها را متوقف و مقايسه نمي كنيم، زيرا پيچ، پيچ، پيچ و همچنين يك پيچ و يك پيچ خودكار اغلب از يكديگر تقليد مي كنند.
براكت - بست، بسيار شبيه به پيچ و پيچ ، تفاوت ها واقعي است، فقط در يك مكان، يعني ميله رزوه اي. در واقع، اين است - يك بدنه استوانه اي شكل با نخ هايي در دو انتها يا در تمام طول - كه يك سنجاق سر است. زماني استفاده مي شود كه نياز به بستن دو سطح باشد و گاهي اوقات بين آنها فاصله ايجاد شود.

پيچ - تضمين اين بست يكي از ويژگي هاي انتهايي در نظر گرفته مي شود. به عنوان يك قاعده، ظاهري مخروطي شكل دارد كه به اين ماده اجازه مي دهد تا در داخل سطحي كه روي آن پيچ مي شود، نخ ايجاد كند. با اين حال، پيچ ها به قدري هوشمند هستند كه به شكل سوراخ نياز به درمان اوليه دارند ، زيرا اغلب از مواد كاملاً نرم - پلاستيك يا چوب - در اتصالات استفاده مي شود.
برادر بزرگتر وحشيانه تر پيچ يك پيچ خودكار يا پيچ خودكار است. و اينجاست كه شرايط پيچيده مي شود. پيچ، پيچ، پيچ - در اينجا تفاوت ها نسبتاً واضح به نظر مي رسد. در مورد پيچ ​​و پيچ خودكار، آنها را به عنوان انواع يكساني از اتصال دهنده ها يا حتي زيرگونه ها در نظر نمي گيرد. نسخه رسمي اين است: پيچ - مواد به شكل ميله با نخ مخصوص و انتهاي مخروطي شكل كه يك نخ را در دهانه سطح كار تشكيل مي دهد.

تفاوت بين پيچ و مهره
اما چيزي كه ما آن را پيچ خودكار ناميديم يك پيچ نيست، اگرچه از نظر طراحي تقريباً يكسان است، بلكه يك پيچ خودكار است كه تفاوت آن يك دماغه مخروطي شكل و قابليت تشكيل مستقل رزوه دقيقاً در آن است. جزئيات. خوب، اگر پيچ خودكشي با مته به پايان برسد، به درستي نام رسمي چنين بست، يك پيچ خودكار خواهد بود. نام كاملاً پيچيده اي است، به خصوص براي شناسايي اتصال دهنده ها در فروشگاه ها.
براي اينكه خريداران بالقوه گيج نشوند، خود توليدكنندگان اغلب از نامگذاري هاي رسمي و استاندارد دور مي شوند. ابعاد و ويژگي هاي كيفيت اتصال دهنده ها با GOST مطابقت دارد، اما نام ها ساده شده است. تفاوت پيچ ها و پيچ ها به تنهايي اگر اندازه اول كوچك باشد و دومي بلافاصله با يك مهره مي آيد. پيچ به محصولي با انتهاي غير تيز مخروطي گفته مي شود، اما در زير پيچ هاي خودكاري اغلب به معني اتصال دهنده هاي مته است. در اينجا اشتباه كردن واقعاً سخت است.
راه هاي زيادي براي اتصال قطعات از مواد مختلف وجود دارد. جوشكاري، جوشكاري، جوشكاري. همه آنها كاملاً قابل اعتماد هستند، اما ساختار جدايي ناپذيري را تشكيل مي دهند و گاهي اوقات ساختار بايد جدا شود. براي اين كار از مواد فلزي مختلفي استفاده مي شود. اتصال پيچ و مهره اي بيشترين محبوبيت را در ساخت و ساز و مهندسي داشته است. اين اتصال با قابليت اطمينان بالا و سهولت نصب و همچنين با رويكردي شايسته، شانس هر اتصال ديگري را مي دهد.
ايده اصلي يك پيچ
تعريف "پيچ" از كلمه آلماني گرفته شده است كه در ترجمه به معناي "برش"، "نخ" است.
اين محصول براي اتصال دو يا چند قسمت طراحي شده است و از يك پايه گرد با نخ خارجي و كلاهك هاي انتهايي تشكيل شده است.
پايه براي اتصال اجزا و درب براي نصب آن طراحي شده است. بسته به روش استفاده، اتصال دهنده ها به پيچ و مهره تقسيم مي شوند. مي توان آن را به صورت مشروط به عنوان يك پيچ به عنوان يك پيچ در اندازه هاي كوچك در نظر گرفت و تفاوت آنها با يكديگر اين است كه سر دوم به شكل شش ضلعي است و سر اول داراي تغييرات متفاوتي در عملكرد سر است.
سر پيچ چه شكلي است؟بسته به محل اجرا و ابزار مورد استفاده براي نصب، سر پيچ مي تواند اشكال مختلفي داشته باشد. رايج ترين پيچ هاي سر داراي اشكال زير هستند:
سيلندر. طراحي شده براي جا دادن با يك كليد شش گوش.نيمكره. داراي شيارهايي براي پيچ مي باشد. آنها مي توانند يك بخش كامل براي يك پيچ گوشتي شكاف دار، يك قسمت ناقص براي يك پيچ گوشتي فيليپس و همچنين يك بخش تركيبي براي هر دو نوع پيچ گوشتي داشته باشند.فروستوم. طراحي شده براي نصب مخفي "تراز" با قسمت ثابت. نصب را مي توان با پيچ گوشتي و كليد شش گوش انجام داد.
به نظر مي رسد اكنون مشخص شده است كه اگر درپوش زير درپوش يا آچار باز نباشد ، آن بست يك پيچ است. با اين حال، پيچ هاي سايز بزرگ مي توانند سر شش گوش نيز داشته باشند. در اين صورت، تمام نكته مقايسه اين محصولات سخت افزاري تنها به دليل اندازه و شكل كلاهك از بين مي رود.
براي درك اينكه دقيقاً چگونه يك اتصال دهنده با ديگري متفاوت است ، بياييد سعي كنيم به GOST 17473-80 مراجعه كنيم ، به وضوح نشان مي دهد كه هر دو نوع اتصال دهنده بايد چه ويژگي هايي داشته باشند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد